Terkini

20/trending/recent

X-PLORASI

Masukkan carian anda di sini !

Meriam besar Uthmaniyyah yang digeruni Barat


Dapatkah kita membayangkan  bagaimanamana Turki Uthmaniyyah boleh pecahkan tembok kota Constantinopel yang berlapis-lapis? Bukannya sesuatu yang mudah. Temboknya setebal 4.5 hingga 6 meter dan setinggi 12 meter. Tembok sepanjang 12 kilometer itu sudah berpuluh tahun melindungi kota Constantinople.

Jawapannya ada pada meriam besar Uthmaniyyah

Khilafah Turki Uthmaniyyah bukanlah pengasas meriam. Serbuk meriam sudah diasaskan lebih awal di China dan meriam telah digunapakai di semenanjung Iberia. Apa yang Ottoman buat tak lebih daripada menaik taraf teknologi meriam sehingga mengatasi kerajaan lain pada zaman itu.

Kepakaran dari Bursa dan Edirne dimanfaat sepenuhnya. Orban dengan meriam terkenalnya, Basilica telah menarik perhatian Sultan Mehmet al-Fatih. Meriam besar seperti itu dibuat lagi untuk pengepungan pada 1453.

Sebanyak empat buah meriam sebesar Basilica menembak dinding Constantinople. Sepuluh buah meriam besar lain menambah dentuman. 56 buah meriam kecil darbzen ikut membantu asakan yang menjadi minpi empayar Rom.

70 meriam Uthmaniyyah menembak tembok besar Constantinople selama 55 hari tanpa henti. Pada 29 Mei 1453, Constantinople menjadi milik Turki dan ditukar nama kepada Istanbul. Tidak hairanlah, kota terakhir Rom Byzantin ini boleh tumbang jikalau jumlah meriam yang digunakan sebegini banyak.


Kehebatan Khilafah Turki Uthmaniah dalam teknologi meriam ketenteraan telah berhasil menggegarkan dunia selama dua abad. 


Ikuti kami di :
KONGSIKAN:


Ads Bottom