Kerajaan Aru (juga dikenali sebagai Haru) ialah sebuah kerajaan Sumatera yang telah wujud antara abad ke-13 dan abad ke-16 Masihi. Kerajaan ditubuhkan di pantai timur Sumatera Utara, Indonesia. Pada zaman kegemilangannya, Aru adalah kuasa maritim yang hebat dan dapat mengawal bahagian utara Selat Melaka.
Penduduk asal Aru dipercayai merupakan keturunan dari atau berkaitan dengan suku Karo, yang mendiami Tanah Karo yang letaknya lebih jauh di pedalaman. Cadangan ini berdasar pada etimologi yang nampaknya munasabah bagi nama-nama yang berbunyi sama, antara "Aru", "Haru", dan "Karo".
Tapak arkeologi Benteng Putri Hijau, sebuah kubu kuno di dekat Medan, menunjukkan peninggalan beberapa lapisan budaya yang diperkirakan sejak abad ke-12 hingga ke-18. Pembuatan kubu ini sesuai dengan tradisi suku Karo dan suku Batak pada amnya yang membina kuta (Karo) atau huta (Batak), iaitu sebuah pemukiman yang dikelilingi tembok dan parik (parit) sebagai binaan pertahanan yang melindungi kampung daripada peperangan antara puak yang tidak henti-henti. Artifak yang ditemukan antara lain termasuk alat batu, seramik China, peluru timah dan syiling Aceh. Serpihan lingga yang ditemui di tapak Sukanalu yang lokasinya berdekatan, menunjukkan bahawa penduduk Aru berpegang pada animisme asli maupun Hindu sebelum Islam masuk ke rantau ini.
Disebutkan dalam rekod Dinasti Yuan bahawa Kublai Khan pada tahun 1282 menuntut Aru untuk tunduk kepada kekuasaan China, dan Aru menjawabnya dengan mengirimkan ufti penghormatan ke mahkamah Yuan pada tahun 1295. Namun, Marco Polo tidak menyebut Aru dalam laporannya sebagai salah satu dari 8 kerajaan Sumatera yang dijumpai selama perjalanannya pada tahun 1292.
Kerajaan Aru disebutkan dalam dua sumber Jawa yang berasal dari sekitar abad ke-14. Menurut Pararaton, kerajaan Aru disebutkan di antara pemerintahan yang ingin disatukan oleh Gajah Mada di bawah kekuasaan Majapahit dalam Sumpah Palapanya. Pada tahun 1339, ekspedisi angkatan laut Majapahit Jawa telah menyerang beberapa negara pesisir di Sumatera yang walaupun gagal menawan Samudera Pasai namun berjaya menguasai Aru dan Pane (Panai). Nagarakretagama (1365) menyebutkan Aru sebagai salah satu negara bawahan Majapahit di Sumatera.
Menurut Hikayat Raja-raja Pasai dan Sulalatus Salatin kerajaan Aru diIslamkan oleh Nakhoda Ismail dan Fakir Muhammad mereka juga mengislamkan Merah Silu, raja pertama Samudera Pasai pada pertengahan abad ke-13. Menurut Yingya Shenglan (1416), sebuah rekod Dinasti Ming yang disusun oleh Ma Huan mengenai ekspedisi Zheng He, raja Aru dan rakyatnya telah memeluk Islam. Selepas abad ke-13, Islam perlahan-lahan mulai mendapat pengikut di kalangan penduduk Aru. Namun, animisme atau paganisme asli masih meluas, terutama di kalangan penduduk kawasan pedalaman, dan sebilangan kecil pemeluk Hindu masih bertahan.
Di dalam Kerajaan Aru, ada tiga agama yang dianut oleh masyarakatnya: Islam, kepercayaan yang dipegang oleh golongan elit kerajaan, keluarga bangsawan dan masyarakat pesisir, Hindu yang dipegang oleh golongan peneroka Tamil dan pagan animisme asli yang diamalkan oleh penduduk Karo di kawasan pedalaman. Kerajaan Aru pada mulanya dibangun oleh masyarakat Karo yang lebih besar, yang berbudaya pagan animisme. Sistem kepercayaan animisme tradisional Karo disebut Pemena.
Rekod Ming China Yingya Shenglan (1416) menyebutkan bahawa Raja Aru dan rakyatnya telah memeluk agama Islam. Perpindahan masuk Islam kemungkinan besar berlaku lebih awal, iaitu pada akhir abad ke-13. Batu nisan Islam yang ditemui di Kota Rentang juga mengesahkan bahawa masyarakat Islam telah berakar kuat di kerajaan ini.
Penggalian arkeologi telah menemui serpihan lingam, yang menunjukkan bahawa sebahagian daripada masyarakat Aru, mungkin peneroka Tamil, menganut agama Hindu. Pedagang Tamil menetap di kerajaan Aru membawa pengaruh Hindu bersama mereka, dan mereka kemudian bergabung dengan masyarakat Aru.
Masyarakat Aru mencari nafkah dengan menjadi nelayan dan bertani. Namun, kerana tanahnya tidak sesuai untuk pertanian padi, kebanyakan dari mereka menanam kelapa dan pisang, atau komoditi hutan seperti rotan, kapur barus, dan kemenyan. Mereka juga memelihara ayam, itik dan kambing, dan meminum susu. Ketika mereka masuk ke hutan, mereka menggunakan busur dan anak panah beracun untuk perlindungan. Lelaki dan wanita kedua-duanya menutup badan bahagian bawah mereka dengan balutan kain, namun bahagian atasnya tidak ditutup. Mereka juga aktif memperdagangkan barang komoditi mereka dengan barang-barang asing, termasuk seramik China, sutera, dan manik berwarna-warni.
Penemuan dan artifak arkeologi menunjukkan bahawa Kerajaan Aru telah menjalin hubungan perdagangan dengan India dan China.Menurut rekod China, berbanding dengan Melaka dan Pasai, Aru bukanlah pusat perdagangan yang lebih hebat. Nampaknya Aru gagal bersaing dengan Melaka dan Pasai untuk menarik pedagang Muslim serantau dan global.Ini juga menyebabkan raja-raja Aru sesekali beralih kepada pelanunan dan perompakan, dengan bantuan Orang Laut, suku gipsi laut yang sekutu Aru.
Rekod-rekod China menyebutkan bahawa budaya Aru, seperti adat istiadat, tradisi perkahwinan dan pemakaman, bahasa dan perdagangan, sangat mirip dengan budaya Melaka, Pasai, dan Jawa. Sumber-sumber semula jadi dan komoditi yang diperdagangkan di sana juga serupa dengan negara-negara lain di wilayah ini.
Menurut Sulalatus Salatin, Kerajaan Aru menerapkan etika dan budaya istana Melayu; raja-raja mereka menggunakan gaya dan gelaran Melayu seperti "Raja Pahlawan" dan "Sri Indra". Namun, akulturasi Melayu yang terjadi tidak sepenuhnya, kerana jejak budaya bukan Melayu, iaitu unsur asli Karo, masih bertahan hingga hari ini.
Aru mengekalkan hubungan budaya dan perdagangan yang erat dengan kerabat mereka di pedalaman, orang Karo di Tanah Karo, pada masa mereka masih mempraktikkan bentuk asli animisme dan paganisme, termasuk praktik adat kanibalisme. Oleh itu, di lihat dari perspektif rekod asing, wilayah Aru terkenal sebagai asal dari orang-orang kanibal yang buas.
Aru semakin lemah pada abad ke-16, kerana terjebak dalam persaingan antara jiran-jiran yang lebih kuat, iaitu Melaka Portugis dan Kesultanan Aceh.Tekanan yang tidak henti-hentinya dari Aceh pada awal abad ke-16 membuat ibu negara Aru berpindah ke tempat pedalaman, dari Kota Rentang dekat pesisir ke Benteng Putri Hijau. Kejatuhan bandar pelabuhan Kota Rentang ke Aceh mungkin terjadi pada tahun 1539. Beberapa sejarawan berpendapat bahawa peristiwa ini menandakan berakhirnya Kerajaan Aru sebagai kekuatan maritim. Pengaruh Aru berkurang dan hanya bersifat lokal sahaja, dan kerajaan punah pada awal abad ke-17 kerana pelbagai faktor; termasuk persaingan dengan Aceh dan negara jiran lain di Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu, ditambah lagi dengan kehilangan pelabuhan pesisirnya yang mengasingkan kerajaan ini dari jaringan perdagangan maritim global.
Pada tahun 1564, Kerajaan Aru dikalahkan oleh tentera Uthmaniyah semasa ekspedisi Uthmaniyah ke Aceh. Pada tahun 1613, Sultan Iskandar Muda dari Aceh yang bercita-cita besar dan suka berperang, melakukan serangan terakhir untuk menutup nasib Kerajaan Aru. Penemuan peluru timah menunjukkan bahawa Benteng Putri Hijau adalah tempat pertempuran. Kerajaan Aru lenyap pada awal abad ke-17. Negara penggantinya adalah Deli yang turun statusnya menjadi protektorat Aceh (1632–1669), dan di kemudian hari ditakluk pula oleh Siak (1669–1854).
RUJUKAN:
-"Kerajaan Aru (Haru), Penguasa Maritim yang Terlupakan". Wacana (dalam bahasa Indonesian). 25 September 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 October 2018. Dicapai pada 11 May 2017.
-Brahma Putro (1981). Karo, dari jaman ke jaman, Volume 1 (dalam bahasa Indonesian). Yayasan Massa Cabang Medan. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-10-11. Dicapai pada 2017-05-11.
-"Museum Kota Cina, Situs Awal Perdagangan Penting di Pantai Timur Sumatera Abad XI". SeMedan.com (dalam bahasa Indonesian). 3 January 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-07-14. Dicapai pada 2017-05-08.
KONGSIKAN: